Som utbildningsproducent kanske jag gör mig själv en björntjänst nu, men ibland är det inte ännu en e-kurs som är den bästa lösningen på ett problem. Som konsult har man ett behov att faktiskt producera saker åt sina kunder, och då är det lockande att acceptera beställarens åsikt att det är just en kurs som behövs – det betyder ju ändå pengar in på företagskontot och då blir det lättare att ha en rimlig SGI hos försäkringskassan, se till att barnen kan äta annat än snabbnudlar, och betala för streamingtjänsterna så att man kan fortsätta titta på Buffy istället för att träna. Och så gör man som Cathy Moore beskriver det i boken “Map it”: Man slänger en kurs på problemet och hoppas att det ska försvinna.
Digital utbildning eller inte?
Men om man analyserar vad som egentligen ligger bakom beställarens problem (det där som de vill slänga kursen på alltså) kanske det går att föreslå andra – och kanske billigare – lösningar. Visst, jag som utbildningsproducent har kanske förlorat ett 100-timmarsprojekt, men har förhoppningsvis vunnit beställarens förtroende så pass att jag får möjlighet att göra andra projekt längre fram. Och jag har frigjort ännu lite mer tid att titta på Buffy.
Det Cathy More menar är att lösningen på problemet inte ska vara att förbereda folk för ett kunskapstest, utan att lösa ett affärsproblem genom att förändra folks beteenden på jobbet. Det vi ska göra är, kortfattat, att:
- Hitta den enklaste lösningen på problemet (som kanske inte är en kurs).
- Hjälpa människor förändra vad de gör, inte bara vad de vet.
- Skapa aktivitetsrika material som människor vill använda.
- Se till att dessa material är tillgängliga när människor behöver dem mest.
- Visa hur lösningen hjälper organisationen att nå de mål som är viktiga.
- Se det roliga i att arbeta med lösningar som gör skillnad.
Action mapping
Det verktyg Cathy Moore har utvecklat kallas för Action Mapping, och kan väl kanske översättas till “handlingskartläggning” eller “beteendekartläggning” på svenska. Man kartlägger alltså de handlingar, actions, som folk ska göra på jobbet. Det kan beskrivas med dessa steg:
- Vilken förändring vill vi se i prestation och hur mäter vi det?
- Vad behöver folk göra på jobbet för att vi ska nå målet?
- Varför gör de inte detta redan?
- Vilka förändringar kan hjälpa?
- Om en kurs är rätt svar: Hur kan vi hjälpa folk att träna på de saker de behöver göra?
- Vilken är den minsta möjliga och absolut mest nödvändiga informationen folk behöver för att klara träningsaktiviteterna? Vilket är bästa sättet att ge dem detta?
- Skapa en uppsättning aktiviteter som låter folk plocka fram information om de behöver den.
Jag rekommenderar alla som arbetar med kursproduktion att läsa Cathy Moores bok. Den bidrar med ett sätt att tänka kring utbildning som är lite annorlunda än det akademiska som kan sitta lite grann i ryggmärgen för kursproducenter som jag…